Jag har länge haft en idé att skapa ett spel som rör Östersjön och den speciella typ av fartyg som användes för att kunna strida i skärgårdsmiljö under 17-1800 talet. Min plan var att göra ett figurspel, och inte använda ”blippar” / ”Chits”, det kräver dock en skala där fartygen kommer till sin rätt, men där det samtidigt går att ha korrekt skala på vapnens räckvidd och som ger utrymme för manövrerande. Hur man än väljer skapar detta ett problem, då t ex andra slaget vid Svensksund skulle kräva en väldigt stor yta om man vill använda en skala där fartygen har detaljer. På samma sätt så skulle en skala där slaget får plats på ett normalstor köksbord göra att fartygen skulle bli väldigt små.
Nästa problem är hur man skall räkna på striderna, då det inte är som i t ex skirmish spel. Där räknas i princip varje träff, och får en effekt. När det gäller flottstrider under 1700 talet så är det stora mängder träffar, men bara ett fåtal leder till en faktisk effekt. Därför behövs ett system där det är möjligt att träffa utan att det egentligen händer något, samt att det finns en möjlighet att en enstaka träff får stora konsekvenser, som om det träffat krutdurkar eller master.
Funderandet går vidare!